Allmänna garantivillkor
Två (2) års garanti
NGL Sweden AB ersätter tillverknings- och materialfel under två (2) år i enlighet med konsumentköplagen. Garantin gäller från inköpsdatum. Garantin täcker inte fel orsakade av normalt slitage, felaktig installation, felaktig användning eller underlåtenhet att följa användnings- och underhållsinstruktioner.
Fem (5) års funktionsgaranti
Denna garanti gäller regler- och termostatinsatser i blandare avsedda för privata hushåll:
Garantin gäller i fem (5) år från inköpsdatum. Garantin täcker material- och tillverkningsfel på ovan nämnda komponenter och gäller endast vid privat användning. NGL Sweden AB tillhandahåller nya delar motsvarande den defekta komponenten kostnadsfritt, men garantin täcker inga övriga kostnader såsom arbete eller transport. Garantin gäller inte fel orsakade av smuts, felaktig installation eller felaktig användning, se medföljande monterings och serviceinstruktion
Tio (10) års tillgänglighetsgaranti för komponenter och reservdelar
NGL Sweden AB garanterar att komponenter och reservdelar för våra produkter kommer att vara tillgängliga i minst tio (10) år från det att produkten utgått ur sortimentet. Denna garanti täcker inte kostnader för reparation eller installation, utan säkerställer enbart tillgången till reservdelar.
Garantibegränsningar
Garantin gäller endast produkter från NGL Sweden AB som är utrustade med originaldelar och har installerats, använts och underhållits enligt våra föreskrivna riktlinjer. För att garantin ska gälla måste installation och rördragning vara fackmannamässigt utförd och överensstämma med Boverkets Byggregler.
Garantin omfattar inte:
- Skador orsakade av felaktig montering, installation eller rengöring (t.ex. skrubbning eller användning av slipande/frätande rengöringsmedel).
- Skador till följd av orenheter i vattnet (smuts, kopparspån, grus, kemikalier m.m.).
- Frysskador
- Normalt slitage på förbrukningsdelar i elektroniska blandare.
Dessa garantivillkor begränsar inte kundens lagstadgade rättigheter enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.
Garantin täcker inte kostnader för tredje man och inte heller kostnader på annat än den levererade varan. Dessa kostnader ska täckas av försäkring som innehas av installerande företag eller av brukaren.
Reklamations- och garantivillkor för yrkesmässig verksamhet
NGL Swedens produkter säljs enligt aktuell version av allmänna leveransbestämmelser avseende VVS och VA-material för yrkesmässig verksamhet i Sverige.
Om varan är felaktig görs en reklamation direkt till NGL Swedens kundservice.
Felanmälan
Garantin gäller endast fel som anmäls till NGL Sweden AB eller återförsäljaren inom skälig tid (vanligtvis inom 14 dagar) från det att felet upptäckts. Vid felanmälan ska inköpsdatum anges. Reparationssätt och ansvarig för reparation ska överenskommas med NGL Sweden AB eller dess representant.
För ytterligare information eller frågor kring våra garantivillkor, vänligen kontakta din återförsäljare eller NGL Sweden AB.